
vrt

Onpartijdigheids- 
rapport 2022

De VRT en het Vlaams Belang:
een relatie op gespannen voet



2

Verantwoordelijke uitgever: Tom Van Grieken, Madouplein 8/9, 1210 Brussel



3Rapport 2022

INHOUD
VOORWOORD	 5

1. INLEIDING	 6

A. DE VRT ZAL ONPARTIJDIG ZIJN OF NIET ZIJN	 6
B. EEN (BEKNOPTE) GESCHIEDENIS VAN DE OPENBARE OMROEP	 11
C. HOE WORDT DE VRT GEFINANCIERD?	 12

2. DE CIJFERS	 14
A. DUIDINGSPROGRAMMA’S	 16
B. AMUSEMENTSPROGRAMMA’S	 20

3. CONCLUSIE	 22

A. IS DE VRT ER VOOR IEDEREEN?	 22
B. ONZE VOORSTELLEN	 25
C. NAWOORD	 26



4



VOORWOORD
Het is een huizenhoog cliché: journalisten zijn “links”. In zijn zogenaamde POPOL-on-
derzoek onderzocht onder andere professor Stefaan Walgrave of die stelling al dan 
niet klopte. Het eindresultaat: politieke journalisten beschouwden zich gemiddeld 
als centrum-links. Even opmerkelijk: politieke journalisten beschouwen het publiek 
van hun medium als opvallend rechtser dan zichzelf.

De linkse maatschappijvisie van een groot deel van het journalistenkorps leidt auto-
matisch tot de kritiek dat hun politieke overtuiging doorschemert in hun berichtge-
ving, waardoor neutrale en objectieve journalistiek wordt bemoeilijkt.

Het feit dat een journalist een tegengestelde opinie heeft, betekent echter niet dat 
hij geen goede journalistiek kan bedrijven. Ik ben ervan overtuigd dat veel journalis-
ten en redacteurs, los van hun politieke overtuiging, goede journalistiek nog steeds 
als hun enig einddoel nastreven.  Net zoals een politicus kiezers wil overtuigen of 
een bakker goede broden wil bakken, wil een journalist uiteindelijk een goed artikel 
of een degelijk programma afleveren. En dat is niet altijd makkelijk. Enorm strakke 
deadlines, steeds sneller veranderend nieuws en een bikkelharde concurrentie om 
de eerste te zijn: nieuws dat heet van de naald is. Veel journalisten leven, net zoals 
toppolitici, aan 200 km/u. Ik heb dus wel begrip voor het vak en de valkuilen die erbij 
komen kijken.

De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie, de VRT, bekleedt een apar-
te positie binnen de journalistieke wereld. Als publieke omroep wordt hij voor het 
grootste deel bekostigd met belastinggeld. Hier staat ook een duidelijke opdracht 
tegenover die vervat staat in het Mediadecreet: de programma’s van de VRT die-
nen bij te dragen tot de verdere ontwikkeling van de identiteit en de diversiteit van 
de Vlaamse cultuur. Ook dient de omroep bij te dragen aan een onafhankelijke, 
objectieve en pluralistische opinievorming in Vlaanderen.

Dat laatste wil zeggen dat ook een partij als het Vlaams Belang, die in 2019 meer 
dan 800.000 Vlaamse kiezers kon overtuigen en vandaag als grootste partij van 
Vlaanderen wordt gepeild, evenredig aan bod komt. Jammer genoeg is dat, zoals 
uit dit rapport zal blijken, niet het geval. Integendeel zelfs. Men kan niet anders dan 
tot de conclusie komen dat er redactionele keuzes worden gemaakt om het Vlaams 
Belang zo min mogelijk aan bod te laten komen. Dat is voor alle duidelijkheid in veel 
gevallen niet noodzakelijk de keuze van de journalisten die de interviews afnemen. 
De redactionele lijn wordt door een groep mensen bepaald, niet door een individu. 
Het is aan die redactie bij de VRT dat ik dan ook een oproep wil doen: lees dit rap-
port en trek er de juiste conclusies uit. Doe verder met wat u goed doet en verbeter 
waar het kan. Dat doet immers ook die bakker met zijn brood.

Tom Van Grieken
Voorzitter Vlaams Belang

Rapport 2022 5



1. INLEIDING
A. DE VRT ZAL ONPARTIJDIG ZIJN OF NIET ZIJN

Het spanningsveld tussen de publieke omroep en politiek is niet nieuw. Het is een rode 
draad doorheen de geschiedenis van de omroep. Hij werd zo’n 100 jaar geleden op-
gericht als een middel om een overheidsmonopolie op de radio te bewerkstelligen. 
Het communicatiekanaal werd immers te belangrijk bevonden om over te laten aan 
de private spelers. Op dat moment waren het immers voornamelijk politieke partijen 
die radiostations in handen hadden. Die situatie, waarbij radio dus als privaat medium 
ontstond, vaak gefinancierd door fabrikanten van radiotoestellen, werd dan ook snel 
beëindigd. De idee daarachter was vooral om enige controle over radio als medium te 
houden. Het bleek een pragmatisch middel van de politieke wereld om een proportio-
nele behandeling van politieke partijen en politici te garanderen. Op die manier werd 
de al te vrije redactionele onafhankelijkheid van de publieke omroep gecompenseerd. 
Eenzelfde logica werd in de jaren 1950 voor de televisie gehanteerd.

Onpartijdigheid 

Hoewel het onderscheidende karakter van de publie-
ke omroep vooral na de liberalisering van de omroep-
markt op de voorgrond trad, werd onpartijdigheid al 
tijdens het monopolie van de publieke omroepen in Eu-
ropa naar voren geschoven als een essentieel onder-
deel van de maatschappelijke opdracht. In een niet zo 
ver verleden werd die onpartijdigheid nog op een apo-
thekersweegschaal in minuten bijgehouden. Hoewel 
het een zeer instrumentele visie was op onpartijdigheid, 
was het wel een transparante en vanuit democratisch 
oogpunt niet onbillijke werkwijze. 

Redactionele autonomie 

Ironisch genoeg bleef de greep van de politiek op publie-
ke omroepen tot diep in de jaren ‘90 op alle geledingen 

van de publieke omroep aanhouden. Vanuit de politiek besefte men dat het zo niet 
verder kon en men hervormde de BRT tot een autonoom overheidsbedrijf waarbij de 
invloed van de politiek afnam. De depolitisering van de structuur en werking van de 
publieke omroep die eruit voortvloeide, was de aanleiding om de tot dan toe gehan-
teerde invulling van onpartijdigheid en onpartijdigheidsbeleid om te keren.

Redactionele autonomie was het nieuwe codewoord. Maar die autonomie botst 
vandaag op haar limieten, aangezien de vooropgestelde onpartijdigheid er vaak 

6



zoek door raakt. Net zoals alle mensen hebben journalisten, hoofd- en eindredac-
teurs immers een mening die ze liefst zo ruim mogelijk gedeeld willen zien. In een 
redactie waar de samenstelling een afspiegeling is van de samenleving houden 
tegengestelde meningen mekaar in evenwicht. Wanneer ze in een redactie echter 
gelijklopend zijn en daarenboven steeds verder afstaan van de publieke grond-
stroom verliest dat corrigerend mechanisme zijn kracht. 

80 procent journalisten stemt links 

De politieke voorkeur van journalisten en omroepmedewerkers kan daar uiteraard 
niet los van worden gezien. Hoewel er geen specifieke cijfers voor de openbare 
omroep bestaan, is er weinig 
reden om aan te nemen dat 
er een groot verschil bestaat 
met de andere media. Uit een 
in 2019 door de Universiteit Ant-
werpen gevoerd onderzoek 
bleek dat het merendeel van 
de journalisten zichzelf identifi-
ceert als links tot centrumlinks. 
Uit een eerdere bevraging van 
het vakblad De Journalist bleek 
dan weer dat de linkse partijen 
(Groen, PVDA en sp.a/Vooruit) 
als sinds de jaren ’90 kunnen re-
kenen op de stem van 80 procent van het journalistieke personeel. Bij de kiezers is 
die verhouding net omgekeerd. De vaak verkondigde stelling dat de linkse opinie 
van journalisten doorschemert in de berichtgeving, waardoor onpartijdige en ob-
jectieve journalistiek wordt gehypothekeerd, is dus geenszins op los zand gebouwd. 

In het kwalitatieve luik van een onpartijdigheidsstudie van de Universiteit Antwerpen 
en de Vrije Universiteit Brussel (waarover u meer leest op blz. 14) wordt die scheef-
trekking ook bevestigd door redacteurs van de VRT zelf. “Ik vind dat redacties soms 
heel snel aan een bepaalde verzuchting toegeven als ze uit politiek correcte hoek 
komt, en het veel moeilijker hebben met andere verzuchtingen”, stelt een VRT-jour-
nalist anoniem in het onderzoek. Duidelijker kan haast niet. Of toch. Voormalig 
hoofredacteur van de VRT-nieuwsdienst Siegfried Bracke formuleerde het als volgt 
in Knack (30 oktober 2019): “Het gaat over een pensée unique die heerst bij de VRT, 
en die is links en groen.”         

Constructieve journalistiek: nieuw wapen tegen ‘rechtse verzuring’ 

Om bepaalde – vaak onuitlegbare – redactionele keuzes te rechtvaardigen, werd 
op aansturen van Björn Soenens, de toenmalige hoofdredacteur van Het Journaal, 
vanuit de VRT-torens het nieuwe adagium van de constructieve journalistiek uit 

“REDACTIONELE AUTONOMIE 
WAS HET NIEUWE CODEWOORD. 

MAAR DIE AUTONOMIE BOTST 
VANDAAG OP HAAR LIMIETEN, 

AANGEZIEN DE VOOROPGESTELDE 
ONPARTIJDIGHEID ER VAAK ZOEK 

DOOR RAAKT.”

7Rapport 2022



de hoed getoverd. Nieuws en 
duiding moesten vooral ‘op-
bouwend’ zijn. De VRT-nieuws-
dienst rekende af met een jour-
nalistiek model dat de burger 
onophoudelijk ‘slecht nieuws’ 
voorschotelt. Dat leidde vol-
gens Soenens immers tot pessi-

misme en een “destructief, polariserend wereldbeeld”. Met constructieve journalis-
tiek diende het VRT-journaal het voorbeeld te geven, door mensen “te verbinden in 
plaats van conflicten op te poken”. De constructieve journalisten van de Reyerslaan 
stapten daarmee af van de idee dat een journalist vooral verslag moet uitbrengen. 
In de plaats daarvan werd er voortaan duidelijk geopteerd voor het opdringen 
van een opinie en een wereldbeeld. “We moeten niet alleen het haar in de soep 
tonen”, aldus Soenens, “maar het er ook uit halen”. Soenens beriep zich daarbij op 
de denkwijze van de Amerikaanse onderzoeks-
journalist Carl Bernstein die zegt dat “journalistiek 
zoeken is naar de best mogelijke versie van de 
waarheid”. Dat de VRT het nieuws hiermee deed 
verglijden naar een goednieuwsshow, vormde –
ondanks striemende kritieken uit journalistenland 
– geen beletsel. 

Dat het instrument van de constructieve journa-
listiek in de feiten een handig wapen is tegen de 
aandikkende populariteit van rechtse of nationa-
listische partijen, is kristalhelder. Alles wat niet in de 
‘opbouwende’ maatschappijvisie van de linkse 
hoofdredactie paste, werd genegeerd of in een 
slecht daglicht geplaatst. Dat gebeurt trouwens 
allesbehalve in bedekte termen. Zo vond Soenens 
het als hoofdredacteur nodig om de partijvoorzit-
ter van het Vlaams Belang, Tom Van Grieken, te 
blokkeren op Twitter. Zogenaamde destructieve elementen hoorden immers niet 
thuis in diens optimistische en probleemoplossende hersenpan. Een steeds groter 
wordende oppositiepartij die niet alleen de staatsstructuur grondig wil hervormen, 
maar ook ingaat tegen de heersende politiek correcte zienswijze zit immers als ge-
goten in die ‘destructieve’ categorie.    
 
Publieke omroep ≠ staatszender

De redactionele autonomie die vastgelegd is in artikel 7 van het Mediadecreet1 is, 
zoals gesteld, vandaag verworden tot een handig wapen om bepaalde politieke 
en ideologische stromingen te benadelen en het legitimeert een al te eigenge-
1	 Art. 7. De VRT stelt autonoom zijn programma-aanbod en uitzendschema vast.

8

“DE VRT-NIEUWSDIENST REKENDE 
AF MET EEN JOURNALISTIEK MODEL 
DAT DE BURGER ONOPHOUDELIJK 
‘SLECHT NIEUWS’ VOORSCHOTELT.”



9Rapport 2022

reid optreden van redacties. Het zorgt ook voor de uitholling van het parlementair 
controlerecht. Zo worden parlementaire vragen over de programmatie van de VRT 
stelselmatig afgewimpeld of zelfs onontvankelijk verklaard. “De programmatie van 
de VRT moet in alle autonomie kunnen gebeuren. Ik respecteer die autonomie en 
de journalistieke onafhankelijkheid. De VRT is een publieke omroep en geen staats-
zender”, argumenteerde mediaminister Benjamin Dalle (cd&v) op een vraag van 
Vlaams parlementslid Klaas Slootmans over het uitzenden van de 18e verjaardag 
van prinses Elisabeth.2

Cijfers en feiten

Verkondigen dat rechts en meer bepaald het Vlaams Belang doelbewust gene-
geerd wordt is één. Het bewijzen is iets anders. Deze brochure is daar een stevi-
ge aanzet toe. Ze geeft een weergave van de politieke gasten in de duidings- en 
amusementsprogramma’s van de openbare omroep gedurende het jaar 2022. De 
vaststellingen ervan zijn duidelijk.

2	 www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1339244/verslag/1341206



10

Net zoals in de rest van Europa krijgt onze publieke om-
roep specifieke regels opgelegd binnen beheersover-
eenkomsten of eigen codes en standaarden. In Vlaan-
deren zit de onpartijdigheid van de publieke omroep 
verankerd in:

•	 het Mediadecreet;
•	 de beheersovereenkomst;
•	 de Code van de Raad voor de Journalistiek;
•	 interne deontologische codes;
•	 richtlijnen van de VRT zoals het programmacharter, het 
redactiestatuut en de 10 richtlijnen van onpartijdigheid.
 
Artikel 39 van het Mediadecreet dat de onpartijdigheid 
behelst, luidt als volgt:

“In de programma’s wordt elke vorm van discriminatie 
geweerd. Het programma-aanbod verloopt zo dat het 
geen aanleiding geeft tot discriminatie tussen de ver-
schillende ideologische of filosofische strekkingen. De 
informatieprogramma’s, de mededelingen en de pro-
gramma’s met een algemeen informatieve inslag, en 
alle informatieve programmaonderdelen worden in een 
geest van politieke en ideologische onpartijdigheid ver-
zorgd.”

Klachtenprocedure 

Wie van oordeel is dat er sprake is van partijdigheid in de 
berichtgeving kan hiertoe klacht indienen bij de Vlaam-
se Regulator voor de Media. De instelling handhaaft de 
Vlaamse mediaregelgeving en doet onder meer uit-
spraak over geschillen die rijzen naar aanleiding van pro-
gramma’s waarin discriminatie voorkomt tussen verschil-
lende ideologische of filosofische strekkingen.



B.	 EEN BEKNOPTE GESCHIEDENIS VAN DE OPENBARE OMROEP 

	 1931	 Op 1 februari 1931 start het Nationaal Instituut voor de Radio-Omroep  
		  (NIR) op de middengolf met twee nationale programma’s: een  
		  Nederlandstalig programma en een Franstalig.

	 1937	 Het NIR wordt opgesplitst in een Franstalige en een Nederlandstalige  
		  afdeling, elk met een eigen directeur-generaal.

	 1953	 Op 31 oktober 1953 worden de eerste televisieuitzendingen in België  
		  uitgezonden.

	 1960	 In 1960 verandert de omroepwet de benaming van de omroep in BRT  
		  (Belgische Radio en Televisie).

	 1979	 In 1979 maakt een decreet van de BRT een Vlaamse culturele  
		  instelling. Nieuwsuitzendingen en programma’s met een informatief  
		  karakter moeten in een strenge geest van objectiviteit verlopen.

	 1991	 Het omroepdecreet van 27 maart 1991 verandert de officiële  
		  benaming BRT naar BRTN, waarbij de N staat voor “Nederlands”.

	 1997	 Het maxi-decreet van 1997 vormt de openbare omroep vanaf 1  
		  januari 1998 om in de naamloze vennootschap van publiek recht VRT:  
		  de Vlaamse Radio en Televisieomroep.

	 2017	 Videoplatform VRT NU wordt gelanceerd.

		  VRT krijgt een nieuwe huisstijl.

		  De nieuwssite deredactie.be wordt vervangen door vrtnws.be.

	 2020	 De VRT krijgt een nieuwe raad van bestuur.

		  CEO, Paul Lembrechts, en Peter Claes, algemeen directeur Media en  
		  Productie, verlaten de VRT. 

		  Leo Hellemans wordt CEO ad interim en wordt vanaf augustus  
		  vervangen door Frederik Delaplace.

	 2022	 De VRT krijgt een nieuwe raad van bestuur met Frieda Brepoels als  
		  voorzitter. Door een wettelijk handigheidje halveert men het aantal  
		  Vlaams Belang-leden in de bestuursraad.   

11Rapport 2022



12

C.	 HOE WORDT DE VRT GEFINANCIERD? 

De VRT haalt haar inkomsten uit twee bronnen: de overheidsfinanciering, die het 
overgrote deel van de inkomsten uitmaakt, en de eigen inkomsten.

•	 De basisfinancieringsenveloppe (belastinggeld)

De Vlaamse overheid kent elk jaar een financieringsenveloppe aan de VRT toe. 
Deze financieringsenveloppe is vastgelegd in het Mediadecreet. In 2021 bedroeg 
die 265.593 euro.  

•	 Gemengde financiering

Naast de overheidsfinanciering haalt de VRT nog inkomsten uit andere bronnen, zo-
wel uit commerciële als niet-commerciële activiteiten. In 2021 haalde de openbare 
omroep op die manier zowat 184 miljoen euro uit de markt.



13Rapport 2022



14

Spreektijd partijen in het VRT-journaal
2021

2. DE CIJFERS 
Van een orgaan dat zijn inkomsten grotendeels uit belastinginkomsten van de bur-
gers haalt, mag men verwachten dat alle politieke partijen die deze burgers verte-
genwoordigen op gelijkwaardige manier behandeld worden. Niets is echter minder 
waar. Hoewel het Vlaams Belang bij de laatste verkiezingen als grote overwinnaar 
met meer dan 800.000 stemmen de op een na grootste van Vlaanderen en zelfs Bel-
gië werd, komt onze partij bijzonder weinig aan bod in de programma’s van de VRT. 

Onderzoekers concluderen: “Vlaams Belang komt minder aan bod op VRT”

Die conclusie werd overigens bevestigd door een uitgebreide onpartijdigheidsstu-
die van de Universiteit Antwerpen.1 “Politici van Vlaams Belang komen relatief wei-
nig aan het woord”, concluderen de onderzoekers. Onderstaande cijfers spreken 
wat dat betreft voor zich. 

1	 Onpartijdigheid van de VRT nieuwsberichtgeving 2021, rapport in opdracht van de VRM.

N-VA: 20,3%

cd&v: 28,7%

Vooruit: 18%
Vlaams Belang: 0,9%

Open Vld: 27,6%

Groen: 4,1%



15Rapport 2022

Raad van State: “VRT moet Vlaams Belang gelijkwaardig 
behandelen”

Het ongelijk behandelen van het Vlaams Belang door de openbare omroep is zoals 
eerder aangegeven allesbehalve een nieuw gegeven. Verschillende instanties tik-
ten de VRT hierom reeds op de vingers. Zo oordeelde de Vlaamse Regulator voor de 
Media (VRM) al in 20071 dat het Vlaams Belang gediscrimineerd werd ten opzichte 
van de andere ideologische strekkingen, waardoor de geest van onpartijdigheid 
niet gerespecteerd werd die door de wetgever aan de openbare omroep wordt 
opgelegd. De VRT trok hierop naar de Raad van State, maar haalde bakzeil. Ook 
het hoogste administratieve rechtscollege oordeelde dat “een niet objectief en 
niet redelijk verantwoord onder-
scheid gecreëerd werd voor een 
gelijke categorie van personen”. 

Rechtbank: “Vlaams Belang is 
geen racistische partij”

Tot nader order werd aan het ar-
rest van de Raad van State geen 
gevolg gegeven. In hun argumen-
tatie om ons blijvend te discrimine-
ren, wijst de VRT vaak naar het programma en de ideologie van het Vlaams Belang. 
Die druist volgens de VRT in tegen een verdraagzame samenleving. In een interne 
VRT-nota2 die reeds sinds 2001 in voege is, baseert de VRT zich op een aantal inter-
nationale verdragen om de ongelijke behandeling van het Vlaams Belang te recht-
vaardigen. “De VRT zal erover waken om de standpunten van het VB, die in strijd zijn 
met de Verklaring van Praag én met de opdracht van de VRT, in zijn uitzendingen niet 
aan bod te laten komen”.  En: “Standpunten die gebaseerd zijn op discriminatie en 
sociale uitsluiting krijgen geen tribune bij de openbare omroep. Het criterium moet 
niet zijn dat we alle partijen evenredig aan bod laten komen, maar wel dat 1. enkel 
journalistiek relevante standpunten weergegeven worden en 2. het VB geen politieke 
partij als alle andere is.”

Dat de VRT het zogenaamd discriminatoir karakter van het Vlaams Belang niet staaft 
met rechtspraak, mag blijken uit een arrest van het Antwerpse Hof van Beroep uit 2018. 
Daarbij oordeelde de rechter dat het Vlaams Belang zich niet schuldig maakt aan ra-
cisme. In zijn advies dat aan het arrest voorafging oordeelde de advocaat-generaal 
dat er geen bewijs is dat het Vlaams Belang racistische of discriminerende tendensen 
zou vertonen. “Tot op heden zijn er geen acties opgestart tegen Vlaams Belang welke 
toelaten deze partij te kwalificeren als een partij met een racistisch gedachtegoed. Alle 
overwegingen met betrekking tot het verleden over de politieke partij genaamd Vlaams 
Blok zijn niet ter zake”, aldus de advocaat-generaal.  
1	 www.vlaamseregulatormedia.be/nl/beslissingen/2007/klacht-frank-vanhecke-tegen-nv-vrt
2	 De integrale tekst van de nota is nog steeds terug te vinden op de website van De Standaard via  
	 https://ap.lc/gR1NI

“REEDS IN 2007 OORDEELDE DE 
VLAAMSE REGULATOR VOOR DE 

MEDIA DAT HET VLAAMS BELANG 
GEDISCRIMINEERD WERD OP DE 

VRT.”



16

A.	 DE DUIDINGSPROGRAMMA’S

Het Vlaams Belang stelt op geregelde tijdstippen de vraag aan de minister van 
Media om een oplijsting te maken van politieke gasten bij duidingsprogramma’s 
van de openbare omroep, maar die weigert dat consequent. “Een oplijsting van 
alle politici die te gast waren in programma’s van de nieuwsdienst hoeft de VRT niet 
bekend te maken. Een dergelijke oplijsting is immers vatbaar voor verkeerde inter-
pretaties: de aanwezigheid van politici in programma’s van de nieuwsdienst hangt 
af van de actualiteit van de dag en de week. In de aanloop naar de verkiezingen 
waakt de VRT-nieuwsdienst zoals steeds nauwkeurig over een evenwichtige sprei-
ding van de politici in de verschillende verkiezingsprogramma’s. Dat gebeurt onder 
toezicht van de hoofdredactie van de nieuwsdienst”, klinkt het ontwijkend.

Het Vlaams Belang nam dan maar zelf de proef op de som en ging aan het turven. 
We noteerden voor het volledige jaar 2022 de aanwezigheden van politieke par-
tijen in de verschillende duidingsprogramma’s van de VRT. De resultaten daarvan 
- die voor zich spreken - kan u hierna terugvinden.

i.	 Terzake (Canvas)

Terzake volgens de VRT: ‘Van maandag tot en met vrijdag brengt Terzake duiding 
bij het nieuws van de dag. Voor de kijker die beter wil begrijpen, kaderen Annelies 
Beck en Kathleen Cools de actualiteit aan de hand van kritische en verhelderende 
interviews.’ 

Vooreerst valt te concluderen dat de traditionele partijen in Terzake flink boven hun 
gewicht boksen in verhouding met hun reële electorale gewicht. Dat geldt overi-
gens ook voor de linkerzijde. Hoewel zij een electorale marktwaarde vertegenwoor-
digen van 25 procent krijgen zij bijna 40 procent van de politieke schermtijd.   

N-VA: 16,4%

cd&v: 25,4%

Vooruit: 13,1%

Vlaams Belang: 4,1%

Open Vld: 15,6%

Groen: 15,6%
PVDA: 2,5%
Franstalige partijen: 7,4%



17Rapport 2022

ii.	 De afspraak (Canvas)

‘De afspraak’ volgens de VRT: ‘De afspraak kijkt op eigen wijze naar het nieuws en 
ontvangt gasten uit de actualiteit.’ 
Het programma is al jaar en dag voorwerp van discussie omwille van het selectieve 
uitnodigingsbeleid. Zelfs in regeringskringen werd het te links bevonden programma 
op de korrel genomen. N-VA-parlementslid Marius Meremans zei daarover in De 
Morgen (12 oktober 2019) “Met Het journaal of Terzake kunnen we leven. Maar ‘De 
afspraak’, dat is een probleem”. 

Leggen we de focus op onze partij dan valt die linkse koers des te meer op. Zo werd
in 2022 het Vlaams Belang welgeteld 2 keer uitgenodigd bij Bart Schols of Phara de
Aguirre, goed voor een schamele 2,6 procent van de politieke gasten. Ook de over-
vertegenwoordiging van cd&v en Vooruit springen in het oog. 

iii.	 De afspraak op vrijdag (Canvas)

Onderstaande cijfers tonen aan dat Ivan De Vadder de voorkeur geeft aan gas-
ten uit de meerderheidspartijen. De centrumpartijen boksen duidelijk boven hun 
electoraal gewicht. Geen verrassing: het Vlaams Belang krijgt beduidend weinig 
aandacht. 

N-VA: 16,9%

cd&v: 31,2%

Vooruit: 18,2%

Vlaams Belang: 2,6%

Open Vld: 13%

Groen: 13%
PVDA: 2,6%

PVDA: 2,6%

Franstalige partijen: 2,6%

Franstalige partijen: 7,9%

N-VA: 21%

cd&v: 18,4%

Vooruit: 10,5%

Vlaams Belang: 5,3%

Open Vld: 21%

Groen: 13%



18

Het programma behoort ontegensprekelijk tot de categorie van het Wetstratees 
en de politique politicienne. Voor de liefhebbers is het alvast een interessant dui-
dingsprogramma dat ontegensprekelijk een vacuüm vult in het Vlaamse medialand-
schap. Hoewel het Vlaams Belang ook hier wordt behandeld als een kleine partij is 
‘De afspraak op vrijdag’ het programma waar we verhoudingsgewijs het meest aan 
bod komen van alle VRT-duidingsprogramma’s. Opmerkelijk is bovendien de zeer 
sterke oververtegenwoordiging van cd&v. Niettegenstaande de christendemocra-
ten zo’n 150.000 minder kiezers tellen, komen ze meer dan 3 keer zo vaak aan bod.

iv.	 Villa politica (Eén)

‘Villa politica’ wordt tweemaal per week uitgezonden in de namiddag. Op woens-
dag is er een uitzending vanuit het Vlaams Parlement en op donderdag vanuit de 

federale Kamer. Op zaterdag 
wordt er een samenvatting 
uitgezonden van de voorbije 
week. 

Het programma was de opvol-
ger van de zogenaamde uit-
zendingen voor derden. Daarin 
kregen levensbeschouwelijke 
bewegingen, politieke partijen of 
beroepsverenigingen uitzendtijd 

op de openbare omroep. Het kijkcijfersucces van de aan het VB gelieerde Nationalistische 
Omroepstichting (NOS) bleek echter al snel een doorn in het oog van zowel de Wetstraat 
als de Reyerslaan, waardoor de uitzendingen voor derden werden afgeschaft. Als opvolger 
koos men voor een politiek liveprogramma waarbij men de touwtjes steviger in handen had. 
‘Villa politica’ was geboren. 

Wie het programma volgt, kan niet anders dan vaststellen dat de gasten die de eer 
krijgen het woord te voeren met Goedele Devroy zelden volksvertegenwoordigers 

N-VA: 14,6%

cd&v: 23,2%

Vooruit: 15,9%

Vlaams Belang: 6,6%

Open Vld: 18,5%

Groen: 16,6%
PVDA: 2%
Franstalige partijen: 2,6%

““ELKE MENING TELT”, KLINKT 
HET VEELBELOVEND IN DE 
BEHEERSOVEREENKOMST. MAAR 
SOMMIGE WEGEN BLIJKBAAR NET 
IETS ZWAARDER DAN ANDERE.”



19Rapport 2022

van het Vlaams Belang zijn. Van de 151 politici die in 2022 mochten opdraven, wa-
ren er amper 10 vertegenwoordigers van het Vlaams Belang. Verder valt het op dat 
de centrumpartijen cd&v en Open Vld disproportioneel veel aandacht krijgen. Bijna 
de helft van de spreektijd (41 %) gaat naar hun vertegenwoordigers. 

v.	 De zevende dag (Eén)

Volgens de VRT: Lisbeth Imbo en Lieven Verstraete nemen elke zondagochtend 
een duik in de politieke en maatschappelijke actualiteit. 

Het programma biedt disproportioneel veel spreektijd aan de regeringspartijen. De 
oppositiepartijen verdelen de korsten, de kruimels zijn voor de PVDA en het Vlaams 
Belang. 
      

vi.	 De ochtend (Radio 1)

Actualiteitsprogramma dat elke weekdag van 6 tot 9 u. te horen is en zaterdag en 
zondag van 7 tot 9 u. 

Nog meer dan de duidingsprogramma’s op Eén en Canvas slaagt De Ochtend er al 

N-VA: 24,7%

cd&v: 19,2%

Vooruit: 10,3%

Vlaams Belang: 6,8%

Open Vld: 15,8%

Groen: 13,7%
PVDA: 5,5%
Franstalige partijen: 4,1%

N-VA: 22,9%

cd&v: 22,5%

Vooruit: 12,4%

Vlaams Belang: 5%

Open Vld: 21,5%

Groen: 11%
PVDA: 1,8%
Franstalige partijen: 2,8%



20

jaren in onze partij ver weg van de schijnwerpers te houden. De aversie jegens onze 
partij is er nauwelijks verholen. Minder dan 3 procent van de politieke gasten die in 
2022 de revue passeerden, waren vertegenwoordigers van het Vlaams Belang.     

vii.	 Totaalplaatje duidingsprogramma’s VRT

Het totaalplaatje is duidelijk. Het Vlaams Belang is als tweede partij van Vlaanderen 
sterk ondervertegenwoordigd in de duidingsprogramma’s van de VRT-nieuwsdienst. 
Op de kleine PVDA na, zijn alle partijen significant meer aanwezig dan het Vlaams 
Belang. Deze marginalisering van de Vlaams Belang-stem is onaanvaardbaar voor 
een publiek gefinancierde omroep waar onpartijdigheid, neutraliteit en gelijkwaar-
digheid te allen tijde (zouden) moeten gelden. 

B.	 AMUSEMENTSPROGRAMMA’S

Het Vlaams Belang is van oordeel dat politici niets te zoeken hebben in amusements
programma’s. Steeds meer politici ondergraven de al zeer geringe geloofwaardig-
heid van de politiek in hun zoektocht naar media-aandacht. Politici moeten niet 
bezig zijn met het zingen van liedjes of tappen van moppen, maar met de proble-
men van hun kiezers. In Frankrijk of Nederland wordt er met grote ogen gekeken 
naar de manier waarop politici zich bij ons degraderen tot hofnarren. 

Daarnaast kan men er niet om heen dat vertegenwoordigers van sommige poli-
tieke partijen overbevraagd zijn voor deelname aan entertainmentprogramma’s, 
terwijl vertegenwoordigers van andere partijen bijna niet of zelfs helemaal niet aan 
bod komen. Het verleden heeft uitgewezen dat dit een significante invloed heeft 
op de kiesintenties. Terwijl men bij bepaalde politieke partijen maar al te graag de 
mens achter de politicus in beeld brengt, probeert men dat in andere gevallen (in 
casu het Vlaams Belang) angstvallig te vermijden. 

De cijfers betreffende de aanwezigheid van politici in amusementsprogramma’s op 
VRT-radio en -televisie in 2022 illustreren dat treffend.

N-VA: 21,3%

cd&v: 24,2%

Vooruit: 13,4%

Vlaams Belang: 4,9%

Open Vld: 19,9%

Groen: 13,5%
PVDA: 2,8%



21Rapport 2022

N-VA: 27,7%

cd&v: 21,7%

Vooruit: 9,6%

Vlaams Belang: 2,4%

Open Vld: 26,6%

Groen: 12%

Aanwezigheid politici in ontspanningsprogramma’s van VRT



22

3.	CONCLUSIE
A.	  IS DE VRT ER VOOR IEDEREEN? 

De VRT, Vlaamse Radio en Televisie, heeft er de afgelopen jaren een hobbelig par-
cours op zitten. Een vernietigend auditrapport legde een aantal ernstige financi-
ële malversaties bloot. Bijkomend ligt ook de nieuwe beheersovereenkomst, die 
fungeert als contract tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT, onder vuur. 
Zij bepaalt aan welke verplichtingen en eisen de omroep moet voldoen om de 
overheidsdotatie te ontvangen. Zoals vermeld op blz. 13, ontvangt de VRT jaarlijks 
een pak3 belastinggeld. Niet minder dan 60,5 % van alle inkomsten komt uit belas-
tinggeld. In 2021 ging het om 274 miljoen euro. Dat bedrag omvat de basisdotatie, 
maar ook andere subsidiekanalen zoals het aandeel van de loonindexatie en de 
dotatie die ze ontvingen in het kader van het fel gecontesteerde transformatieplan. 
De Vlaamse burger betaalt hiermee via zijn belastingbrief een dikke 40 euro aan de 
VRT. Daar mag wel iets tegenover staan.  

Interne nota legitimeert discriminatie Vlaams Belang 

Onpartijdigheid, bijvoorbeeld. Maar daar knelt het schoentje. Het is nog geen enke-
le kijker ontgaan dat de VRT anders omspringt met het Vlaams Belang dan met de 
andere partijen. Onze partij komt systematisch minder aan bod, zoals voorgaande 
cijfers uitgebreid aantonen. Zoals eerder vermeld werd dat ook geformaliseerd in 
een interne richtlijnnota waarin werd bepaald hoe journalisten moesten omgaan 
met het Vlaams Belang. Het resulteerde in een berichtgeving waarbij het Vlaams 
Belang in verhouding tot zijn stemmenaantal – eufemistisch gesteld – sterk onderver-
tegenwoordigd bleef. Het Vlaams Belang mocht immers op generlei wijze worden 
behandeld zoals de andere partijen. “Er moet bijzonder omzichtig worden omge-
sprongen met het aan het woord laten van vertegenwoordigers van het Vlaams 
Belang. Dit betekent dat het verantwoord is dat vertegenwoordigers van het VB 
niet aan bod komen in bepaalde politieke debatten en politieke – inclusief parle-
mentaire – verslagen”, luidt het in een interne VRT-nota uit 2001.

‘VRT-task force’ tegen Vlaams Belang 

Dat deze redactionele cultuur tot op vandaag ongewijzigd is gebleven, blijkt uit 
een in 2019 gelekt verslag van de redactieraad van de VRT-nieuwsdienst. Het docu-
ment toonde op de redactievloer een grote verslagenheid over de verkiezingsuit-
slag van het Vlaams Belang. Zo werd er onder meer verwezen naar een artikel van 
VRT-redacteur Peter Verlinden in ‘De Journalist’ waarin openlijk wordt opgeroepen 
om een ‘task force’ samen te stellen die de berichtgeving over het Vlaams Belang 
moet stroomlijnen. “Wat hebben we fout gedaan?”, vraagt Verlinden er zich open-

3	 www.vrt.be/nl/over-de-vrt/financien/financieel-kader



23Rapport 2022

lijk in af. Als uitsmijter zette de VRT-coryfee er het Vlaams Belang zelfs op één lijn met 
“terroristische en extremistische groepen”. 

De tekst toont een langgerekte klaagzang over de volgens hem veel te lakse ma-
nier hoe het Vlaams Belang door de VRT wordt aangepakt. Dat het Vlaams Belang 
al jaren systematisch wordt uitgesloten in de ontspanningsprogramma’s van de VRT 
en sterk ondervertegenwoordigd blijft in de nieuws- en duidingsprogramma’s bleek 
niet te zijn doorgedrongen tot de grijze massa van Verlinden.

1 op 3 Vlamingen vertrouwt VRT niet 

Dat een dergelijke attitude en werkethiek consequenties heeft voor de geloofwaar-
digheid van en het vertrouwen in de media hoeft niet te verbazen. Uit het jongste 
Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism dat onder-
zoek verricht in 40 landen, blijkt dat slechts 57 procent van de Vlamingen nog ver-
trouwen heeft in de klassieke nieuwsmedia. Ook Statistiek Vlaanderen4, dat al jaren 
het vertrouwen in de instellingen meet, toont een tanend vertrouwen in de klassieke 
media. Amper 1 op 5 Vlamingen geeft aan nog veel vertrouwen te hebben in de 
Vlaamse pers. Bij de laag- en 
middengeschoolden daalt dat 
cijfer tot 16 procent. 

Dat groeiend wantrouwen uit 
zich ook ten aanzien van de 
VRT. Uit de vertrouwensbaro-
meter5 van de VRT-studiedienst 
blijkt dat bijna 1 op 3 Vlamingen geen of weinig vertrouwen heeft in de VRT. Dat 
vertaalt zich ook in de klachten die de VRT ontvangt. Ten opzichte van 2013 gaat 
het om een verdrievoudiging.

Vlaams Belang-kiezers betalen ook voor VRT 

Wil de omroep zijn legitimiteit en vooral zijn geloofwaardigheid herwinnen, dan moet 
de tanker worden gekeerd. Dat betekent dat men gestalte geeft aan de geest en 
de letter van het Mediadecreet, dat stelt dat men geen aanleiding mag geven tot 
discriminatie tussen de verschillende ideologische of filosofische strekkingen. Daaruit 
volgt evident een faire en proportionele behandeling van de verschillende politieke 
stromingen naargelang hun electoraal gewicht. Dat is geen politisering van de VRT, 
maar een democratisering. 

De stiefmoederlijke, haast vijandige aanpak die de VRT hanteert ten aanzien van het 
Vlaams Belang is gestoeld op vooroordelen en druist in tegen de wet. Ongezouten ge-
steld: Vlaams Belang-kiezers betalen ook voor de VRT, een slordige 50 miljoen euro om 
4	 www.vlaanderen.be/statistiek-vlaanderen/relatie-overheid-en-burger/vertrouwen-in-instellingen
5	 www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuws/2020/11/26/vertrouwensbarometer-vlaming-heeft-meeste-vertrouwen-in-vrt-nws

“AMPER 1 OP 5 VLAMINGEN 
ZEGT NOG VEEL VERTROUWEN TE 

HEBBEN IN DE VLAAMSE PERS.”  



24

precies te zijn. Ook zij hebben recht op een publieke omroep die hun stem, hun maat-
schappijvisie en hun volksvertegenwoordigers gelijkwaardig aan bod laat komen.  

B.	 ONZE VOORSTELLEN

•	 Hanteren van proportionaliteitsvorken bij het uitnodigingsbeleid van de duidings-
programma’s op de VRT.

•	 Aanpassing van de bestaande ’10 richtlijnen voor onpartijdigheid’ van de VRT 
door het opleggen van de politieke proportionaliteitvereiste a rato van de zetel-
verdeling in het Vlaams Parlement.

•	 Verbod op de aanwezigheid van politieke gasten in ontspanningsprogramma’s 
op de VRT naar Nederlands model. 

•	 Invoering van een duidelijk omlijnd en bindend kader met betrekking tot ‘fact-
checking’. Dit mag immers niet verglijden naar een nieuw ‘Ministerie van Waar-
heid’. 

•	 Het zoveel mogelijk vermijden van ‘duidende’ voxpops. Zij zijn vaak niet repre-
sentatief voor de hele bevolking en zijn onderhevig aan sociaal wenselijk ge-
drag. 

•	 Jaarlijkse gedetailleerde rapportage van de ombudsman betreffende onpartij-
digheidsklachten bij de VRT, inclusief deze verkregen via de socialemediakana-
len. 

•	 Per trimester een verantwoordingsplicht van de redacties om transparantie te 
bieden betreffende de gemaakte redactionele en journalistieke keuzes. 

•	 Forse ideologische uitbreiding van de duidingsgasten (het zogenaamde adres-
senboekje) teneinde een correctere afspiegeling van de samenleving te reflec-
teren.  



25Rapport 2022

Onderwijs

Politie

Gemeentelijke administratie

Burgemeester en schepenen

Provinciale administratie

Gouverneur en deputatie

Werkgevers

Gemeenteraad

Federale administratie

Federale regering

Provincieraad

Politieke partijen

Leger

Vakbonden

Vlaamse administratie

Europees parlement

Vlaamse regering

Gerecht

Pers

Europese commissie

Federaal parlement

Vlaams Parlement

Vertrouwen in instellingen bij de 
bevolking van 18 tot 75 jaar
Vlaamse Gewest, eind 2021, in %

     (Heel) veel       Niet veel en niet weinig       (Heel) weinig       Weet niet/geen antwoord

 0  20  60 40  80 100



C.	 NAWOORD 

Pleidooi voor een oprecht opiniepluralisme

Dat de relatiegeschiedenis van het Vlaams Belang en de openbare omroep niet 
over rozen loopt, is niet bepaald een staatsgeheim. Sinds de definitieve doorbraak 
van het rechts Vlaams-nationalisme in 1991 maakt de openbare omroep er een 
erezaak van onze partij te negeren, te minachten of in een slecht daglicht te stellen. 
Het cordon mediatique zag vanaf dan het levenslicht. Het werd bon ton om onze 
partij ofwel dood te zwijgen ofwel te bashen. Ook het taalgebruik werd aangepast, 
met soms surrealistische verbloemingen van de realiteit tot gevolg. Er ontstond een 
zelfopgelegde bijna totalitaire manier om naar de werkelijkheid te kijken en om fei-
ten, die niet passen in het zelfgekozen wereldbeeld, te negeren of goed te praten. 

Roze bril 

Waar eerder de nadruk lag op het vergoelijken van bedenkelijke donkerrode regi-
mes verschoof sinds 1991 de focus naar het minimaliseren van samenlevingsproble-
men met (veelal) niet-Europese migranten. Zowel in televisieseries, journaals als do-
cumentaires werd een rooskleurig beeld van de multiculturele mythe opgehangen, 

werden problemen verdoezeld en werden 
de spanningen tussen islam en onze wester-
se cultuur zoveel mogelijk geminimaliseerd of 
ontkend. De ‘constructieve journalistiek’ be-
gon te kiemen.  

Zoals eerder vermeld, werd die houding in 
2001 ook geïnstitutionaliseerd middels een 
interne nota, ironisch getiteld als ‘De VRT en 
de democratische samenleving’. Hierin werd 
voor het eerst klaar en duidelijk gesteld dat 
het Vlaams Belang niet behandeld mocht 

worden als andere partijen. De verheerlijkte gelijkheid kent immers zijn limieten aan 
de Reyerslaan. Dat de wetgeving op de openbare omroep neutraliteit en onpar-
tijdigheid eist en zelfs discriminatie tussen de verschillende ideologische strekkingen 
verbiedt, vormde geen beletsel. 

Wie dacht dat de publieke omroep zich 20 jaar later ontpopt heeft tot een neutrale 
en objectieve speler die nieuws brengt, in plaats van nieuws maakt, vindt in voor-
gaand studiewerk het ontluisterend antwoord. Nog steeds wordt een welbepaalde 
politieke stroming doelbewust gemuilkorfd en weggecijferd. De 810.000 kiezers van 
het Vlaams Belang blijken goed genoeg om de rekening van de omroep te beta-
len, maar niet om hun maatschappijvisie evenredig aan bod te laten komen, laat 
staan hun vertegenwoordigers een eerlijke kans te gunnen. 

“NOG STEEDS WORDT EEN 
WELBEPAALDE POLITIEKE 
STROMING DOELBEWUST 
GEMUILKORFD EN 
WEGGECIJFERD.”

26



J’accuse 

In die zin is deze brochure een welgemeende en gestaafde j’accuse richting de 
VRT. Indien de openbare omroep de groeiende argwaan van de Vlaming wil coun-
teren en zich wil ontwikkelen tot een moderne, onpartijdige en onbevooroordeelde 
openbare omroep is er nood aan een radicale ommezwaai die het gehuldigde 
opiniepluralisme ook honoreert en de zo geprezen diversiteitslogica in ál zijn facet-
ten uitvoert. 

Laat dit document en voorgaande voorstellen daar een aanzet toe zijn. 

Klaas Slootmans
Vlaams parlementslid

Lid van de commissie Media       

27Rapport 2022




